تخفیفات محصولات بهداشتی با عضویت در ”سینامگ”

15% تا 70% تخفیف ویژه مشترکین از داروخانه آنلاین داروچی

جنجال واکسن آسترازنکا در دنیا

جنجال واکسن آسترازنکا در دنیا

آسرازنکا اعلام کرد که واکسن آن ۷۰ درصد موثر است، اما یک خطای بزرگ دوز در طی آزمایشات ممکن است بر اثربخشی کلی تأثیر بگذارد.
به برخی از شرکت کنندگان در آزمایش بالینی در دور اول عکسبرداری به اشتباه نیمی از دوز به جای دوز کامل داده شده است.
محققان کشف کردند کسانی که دوز ضعیف تری داشتند، پاسخ ایمنی بهتری دارند.
کلیه داده ها و آمارها بر اساس داده های موجود در دسترس عموم در زمان انتشار است.
تصور می شود واکسن آسترازنکا یکی از بزرگترین کمک کننده ها به بیماری همه گیر کرونا است.
بر خلاف برخی دیگر از واکسن ها، واکسن آسترازنکا که با فاصله دو ماه در دو نوبت تجویز می شود، نیازی به نگهداری در دمای فوق العاده سرد ندارد.
هر دوز دارو به طور قابل توجهی ارزان تر از عکسهای دیگر است و توزیع آن در مناطق روستایی و کشورهای در حال توسعه آسان تر خواهد بود.
اخیراً، آسترازنکا اعلام کرد که واکسن آن حدود ۷۰ درصد در جلوگیری از کووید ۱۹موثر است.
اما نگاهی دقیق به آزمایشات بالینی نشان می دهد که اثربخشی به اندازه دارویی که در ابتدا گفته شد کاملاً مشخص نیست.
به گزارش اخبار بی بی سی، در طی آزمایشات بالینی، به اشتباه به برخی از شرکت کنندگان در دور اول عکس خود، نیمی از دوز بیشتر از دوز کامل داده شد. با این وجود ، این آزمایش ادامه داشت و محققان دریافتند که دوزهای ضعیف تر، پاسخ ایمنی بهتری دارند.
در اینجا آنچه کارشناسان از آزمایشات واکسن آسترازنکا انجام می دهند.

این خطا منجر به کشف مهمی شد
وقتی تنظیم کننده ها از این اشتباه مطلع شدند – که تقریباً ۳۰۰۰ شرکت کننده دوز کمتری دریافت کرده اند – به آنها اجازه داد که آزمایش ادامه یابد ، زیرا خطای دوز هیچ تاثیری بر ایمنی واکسن نداشت.

در واقع، اشتباه در دوز گرفتن منجر به کشف جالبی شد.

در شرکت کنندگان که دو دوز کامل دریافت کرده اند، اثر واکسن ۶۲ درصد بوده است. اما در کسانی که نیم دوز و یک دوز کامل دریافت کردند، اثر نزدیک به ۹۰ درصد بود.

دکتر متیو هاینز گفت: “این یک اتفاق خوشبختانه است که آنها به نوعی تصادف می کنند و به نظر می رسد راهی بهتر برای سیستم ایمنی بدن برای دریافت این واکسن ذرات ، پردازش آن و آماده سازی برای مصونیت با دوام بیشتر است.” یک بیمارستان بیمارستان مستقر در توسان ، آریزونا ، با اشاره به اینکه یافته ها هنوز قطعی نیستند.

آسترازنکا به طور متوسط با هم اعلام کرد که واکسن آن ۷۰ درصد در جلوگیری از کووید ۱۹موثر است.

محققان در حال تحقیق هستند که چرا دوز ضعیف تر، پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد می کند

واکسن آسترازنکا | سینامگ

خطا چه تاثیری روی آزمایش دارد؟

برخی از کارشناسان از این واقعیت که آسترازنکا نتایج کارآیی حاصل از دو آزمایش متفاوت را ترکیب کرده انتقاد کرده و گفته اند که شرکت نیاز به آزمایش دیگری برای ارزیابی صحیح اثر دوز کامل دوز کامل دارد.

“اشتباهات کوچک معمول است ، اما دادن دوز غلط به هزاران شرکت کننده به طور ناخواسته یک اشتباه رایج نیست. زمان نشان خواهد داد که آیا این اشتباه خاص منجر به کشف شده است ، اما در این مرحله از زمان عدم اطمینان زیادی در مورد یافته ها وجود دارد. “گفت: دکتر فیلیپ اسمیت ، استادیار گروه کینزیولوژی و بهداشت در دانشگاه میامی در اوهایو .

اسمیت ، که تحقیقات وی بر روی بهداشت عمومی و سیاست بهداشت و درمان متمرکز است، معتقد استآسترازنکا به دنبال تأیید دوز کامل است که ۶۲ درصد موثر است.

اسمیت گفت، سوال اصلی این است که آیا تنظیم کنندگان به ۶۲ درصد اعتماد می کنند، با توجه به اینکه اندازه نمونه کوچکتر از آن بود.

آسترازنکا  قصد دارد یافته های نهایی و کامل را در یک مجله پزشکی منتشر کند. تنظیم کننده هایی که واکسن را تأیید می کنند به این داده ها دسترسی خواهند داشت و در صورت کافی بودن شواهد تماس نهایی را برقرار می کنند.

نتایج مطمئن منبع مطالعه فاز ۲ که قبلاً در مجله لنست منتشر شده بود، نشان داد واکسن کامل دو دوزه، یک پاسخ ایمنی قوی در شرکت کنندگان در تمام سنین ایجاد می کند.

اسمیت گفت: “امیدوارم که انتشار گزارش کامل به روشن شدن شرایط کمک کند تا جامعه علمی گسترده ای از متخصصان بتوانند براساس اطلاعات کامل سنجش کنند.”

آیا واکسن اسپوتنیک بی خطر و موثر است ؟

نتایج فاز اول و دوم، در بین ۷۶ داوطلب در یک آزمایش غیر تصادفی، در ماه سپتامبر در مجله لنست (Lancet) منتشر شد. طبق این مقاله، همه شرکت کنندگان آنتی بادی های SARS-CoV-2 تولید کردند. هیچ عارضه جدی مشاهده نشده است. بیشترین عوارض جانبی، عوارض خفیف بوده است، به عنوان مثال کمی بیشتر از نیمی از آنها در محل تزریق درد داشتند.

نتایج موقت (براساس داده های تاکنون از ۹۶۴۱۴ داوطلب در گروه واکسن و ۴۹۰۲ در گروه شبه دارویی) نشان می دهد که واکسن ۶/۹۱ درصد موثر بوده.
حداقل ۲۱ روز پس از اولین دوز، هیچ موردی از کووید ۱۹ متوسط یا شدید در گروه واکسینه شده مشاهده نشد. حدود ۹۴ درصد از عوارض جانبی گزارش شده بسیار خفیف بود (درجه ۱).
۴ نفر در طور آزمایش زندگی خود را از دست داده بودند و مشخص شد که چهار مرگ ثبت شده در طول مطالعه مربوط به واکسن نبوده است.

روسیه چگونه از این واکسن استفاده می کند؟

در ۲ دسامبر، همان روزی که انگلستان واکسن فایزر را برای استفاده تصویب کرد، پوتین اعلام کرد که واکسیناسیون گسترده با استفاده از اسپوتنیک، که به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می گیرد، طی چند روز آغاز می شود.

در واقع ، مدیریت اسپوتنیک حتی زودتر آغاز شد – کارمندان گامالیا از اولین افرادی بودند که دوزهای نمونه اولیه را در بهار سال ۲۰۲۰ دریافت کردند قبل از اینکه آزمایشات فاز اول و دوم در تابستان انجام شود. پوتین فاش کرد که یکی از دخترانش قبلاً دو دوز واکسن داشته است. بیش از ۲۵۰۰ سرباز روسی نیز واکسن را دریافت کرده اند.

اولین افرادی که دوز اسپوتنیک را دریافت کردند، کارمندان مدارس و بهداشت بودند که از طریق سیستم رزرو آنلاین به آنها ملاقات داده می شد. با این حال، مراکز افتتاحیه بدون نیاز به قرار ملاقات برای هر کسی نیز افتتاح شده است.
یک مرکز خرید به نام گام در میدان سرخ مسکو قرار دارد که افراد می توانند برای دوز واکسن در صف قرار بگیرند و کسانی که یکی از آنها را دریافت می کنند یک یخچال یخی رایگان نیز دریافت می کند.

به گفته میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت ، از ۱۰ فوریه، روسیه بیش از دو میلیون نفر را حداقل با یک دوز اسپوتنیک تلقیح کرده بود. طبق آخرین داده های موجود، این تقریباً سه دوز واکسن در هر ۱۰۰ نفر است (به عنوان مقایسه، انگلیس تقریباً ۱۰ برابر آن را تجویز کرده است). تردید در مورد اسپوتنیک در میان مردم روسیه ممکن است مانع گسترش این روند شود – یک نظرسنجی آنلاین از ۱۶۰۰ نفر روس که توسط مسکو تایمز انجام شد نشان داد که ۶۰ درصد با دریافت آن مخالف هستند.

گزارشات در مورد عوارض جانبی واکسن آسترازنکا به چه صورتی است ؟

در طول آزمایشات آسترازنکا دو واکنش جانبی گزارش شده است.

اولین مورد در ماه سپتامبر در انگلستان برگزار شد و باعث توقف تزریق در چندین کشور شد.

چند روز بعد، محاکمه ها از سر گرفته شد. جزئیات بیشتری در مورد این پرونده به اشتراک گذاشته نشده است، بنابراین بسیاری از آنچه رخ داده هنوز ناشناخته مانده است.

اسمیت گفت: “من می فهمم که آیا وقفه باعث نگرانی عمومی می شود، اما به نظر من این توقف به معنای این است که تنظیم کنندگان وظیفه خود را انجام می دهند.”

علاوه بر این، در گزارش های خبری، در اواسط ماه اکتبر، مردی که در یک دادگاه در هند برگزار شد، ادعا کرد که پس از دریافت واکسن، عوارض عصبی و روانی را تجربه کرده است.

شورای تحقیقات پزشکی هند ، تنظیم کننده تحقیقات پزشکی هند، به رویترز گفت که این رویداد جای نگرانی ندارد و دادگاه متوقف نخواهد شد.

به گفته هاینز، تشخیص وجود رابطه علت و معلولی در اینجا دشوار است – به این معنی که واکسن علائم اعصاب و روان را ایجاد کرده باشد – یا اینکه این یک تصادف است.

همچنین این احتمال وجود دارد که شرکت کننده دارونما را دریافت کرده باشد ، اما هیچ راهی برای اطلاع مردم وجود ندارد زیرا این یک آزمایش دو سو کور است ، گفت هینز.

اسمیت گفت: “با هزاران یا ده ها هزار نفر که در آزمایشات واکسن ثبت نام شده اند ، احتمال دارد کسی در هنگام شرکت بیمار بیمار شود ، و نهادهای نظارتی باید دقت کافی خود را برای بررسی ارتباط بیماری با واکسن انجام دهند.” .

هاینز گفت با واکسنی مانند این ، دیگر جایی برای خطا وجود ندارد.

“وقتی قرار است چیزی به میلیاردها نفر بالقوه بدهید ، حتی نمی توانید کسری از درصد افراد را از هر نوع یک رویداد نامطلوب داشته باشید. در واقع هیچ جای خطای قابل توجهی وجود ندارد. “

AstraZeneca باید پرونده را بررسی کند ، ببیند آیا فرد دیگری علائم مشابهی را تجربه کرده است یا نه ، و سلامتی شرکت کننده را از نزدیک پیگیری کند تا مشخص کند آیا علائم عصبی و روانشناختی وی با واکسن ارتباط دارد.

تنظیم کننده هایی که بر آزمایش واکسن نظارت می کنند ، داده ها را بررسی می کنند و در هفته های آینده تصمیم گیری می کنند.

اسمیت گفت با توجه به اینکه واکسن در صورت تأیید به میلیون ها نفر ، بالقوه میلیاردها نفر تجویز می شود ، نسبت به اندازه نمونه کوچک کمتر نگران واکنشهای جانبی است.

اسمیت گفت: “من فکر می کنم ما باید به تنظیم کننده ها اعتماد کنیم ، اما تا زمانی که به طور گسترده توسط جمعیت عمومی استفاده گسترده نشود ، از ایمنی واکسن کاملاً آگاهی نخواهیم داشت.”

خط آخر

آسترازنکا اخیراً اعلام کرده است که واکسن آن ۷۰ درصد موثر است، اما یک خطای بزرگ دوز که در طی آزمایشات رخ داده است، ممکن است تأثیر کلی داشته باشد.

برخی از شرکت کنندگان به طور تصادفی دوز ضعیف شده دریافت کردند، اما در نهایت پاسخ ایمنی قوی تری ایجاد کردند.

اگرچه این اشتباه منجر به کشف مهمی شده است ، اما برخی از کارشناسان بهداشتی مایلند آسترازنکا را ببینند و تنظیم کنندگان برای تعیین ایمنی و اثربخشی واقعی واکسن ، میزان سو مصرف دارو را بیشتر بررسی می کنند.

منبع

https://www.healthline.com/

 

هر آنچه خواهید خواند

0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x