تخفیفات محصولات بهداشتی با عضویت در ”سینامگ”

15% تا 70% تخفیف ویژه مشترکین از داروخانه آنلاین داروچی

حالت تهوع به چه دلیلی رخ می دهد ؟ و راه های مقابله با آن چیست ؟

حالت تهوع به چه دلیلی رخ می دهد ؟ و راه های مقابله با آن چیست ؟

در این مقاله می خواهیم با حالت تهوع و راه های مقابله با آن آشنا شویم، پس با سینامگ همراه باشید:
حالت تهوع ناراحتی معده و احساس تمایل به استفراغ است. حالت تهوع می تواند پیش ماده استفراغ محتوای معده باشد. این بیماری دلایل زیادی دارد و اغلب می توان از آن جلوگیری کرد.

حالت تهوع به چه دلیلی رخ می دهد ؟ و راه های مقابله با آن چیست ؟

چه عواملی باعث حالت تهوع می شود؟

حالت تهوع می تواند از دلایل مختلفی ناشی شود. بعضی از افراد نسبت به حرکت یا بعضی غذاها، داروها یا تأثیر برخی شرایط پزشکی بسیار حساس هستند. همه این موارد می توانند حالت تهوع ایجاد کنند. در زیر دلایل شایع حالت تهوع شرح داده شده است.

سوزش معده یا ریفلاکس معده (GERD)

سوزش معده یا ریفلاکس معده (GERD) می تواند باعث شود محتوای معده شما هنگام غذا خوردن به سمت بالا از مری حرکت کند. این احساس سوزش ایجاد می کند که باعث حالت تهوع می شود

عفونت یا ویروس

باکتری ها یا ویروس ها می توانند بر روی معده تأثیر بگذارند و منجر به حالت تهوع شوند. باکتری های منتقله از غذا می توانند باعث بیماری معروف به مسمومیت غذایی شوند. عفونت های ویروسی همچنین می توانند حالت تهوع ایجاد کنند.

 

داروها

مصرف برخی از داروها – به عنوان مثال، درمان های سرطانی مانند شیمی درمانی – می تواند معده را ناراحت کرده یا به حالت تهوع کمک کند. مطمئن شوید که اطلاعات مربوط به داروها را برای هر روش درمانی جدیدی که می خواهید به دقت بخوانید.

خواندن این اطلاعات و صحبت با پزشک در مورد هر دارو و درمانی که دریافت می کنید می تواند حالت تهوع مربوط به دارو را به حداقل برساند

بیماری حرکت و دریازدگی

بیماری حرکتی و دریا می تواند در نتیجه سوار شدن بر روی یک وسیله نقلیه ایجاد شود. این حرکت می تواند پیام های منتقل شده به مغز را با حواس همگام نکند و منجر به حالت تهوع ، سرگیجه یا استفراغ شود.

رژیم غذایی

پرخوری یا خوردن بعضی از غذاها مانند غذاهای پرادویه یا پرچرب می تواند معده را ناراحت کرده و باعث حالت تهوع شود. خوردن غذاهایی که به آنها حساسیت دارید نیز می تواند حالت تهوع ایجاد کند.

 

درد

درد شدید می تواند به علائم حالت تهوع کمک کند. این در مورد شرایط دردناکی مانند پانکراتیت ، سنگ کیسه صفرا و یا سنگ کلیه صدق می کند.

زخم

زخم یا زخم معده یا پوشش روده کوچک می تواند به حالت تهوع کمک کند. هنگام غذا خوردن ، زخم می تواند احساس سوزش و حالت تهوع ناگهانی ایجاد کند.

تهوع همچنین علامت چندین بیماری پزشکی دیگر است، از جمله:
-سرگیجه موضعی پاروکسیسم (BPPV)
-عفونت گوش
-حمله قلبی
-انسداد روده
-نارسایی کبد یا سرطان کبد
-مننژیت
-میگرن

چه موقع به دنبال کمک پزشکی باشید

اگر حالت تهوع شما با علائم حمله قلبی همراه است، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. علائم حمله قلبی شامل خرد شدن درد قفسه سینه، سردرد شدید ، درد فک، تعریق یا درد در بازوی چپ شما است.

در صورت بروز حالت تهوع همراه با سردرد شدید ، سفتی گردن ، دشواری در تنفس یا گیجی، باید به دنبال مراقبت های اضطراری باشید. اگر مشکوک هستید که ماده سمی را خورده اید یا کم آب شده اید، به دنبال کمک پزشکی باشید.

اگر حالت تهوع بیش از ۱۲ ساعت قادر به خوردن و نوشیدن نبود، به پزشک مراجعه کنید. اگر تهوع شما ظرف ۲۴ ساعت پس از انجام مداخلات بدون نسخه، فروکش نکرد باید به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر نگران هستید که ممکن است یک فوریت پزشکی داشته باشید، همیشه به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

حالت تهوع چگونه درمان می شود؟

درمان حالت تهوع به علت آن بستگی دارد.
به عنوان مثال نشستن روی صندلی جلو اتومبیل ممکن است بیماری حرکت را برطرف کند. بیماری حرکتی همچنین می تواند با داروهایی مانند دیمن هیدرینات (درامامین)، آنتی هیستامین یا استفاده از پچ اسکوپولامین برای تسکین بیماری دریایی کمک کند.
مصرف داروها برای رفع علت اصلی حالت تهوع نیز می تواند کمک کند. به عنوان مثال می توان به کاهش دهنده های اسید معده برای GERD یا داروهای تسکین دهنده درد برای سردردهای شدید اشاره کرد.
هیدراته نگه داشتن بدن می تواند کمبود کمبود آب بدن را بعد از رفع حالت تهوع به شما کمک کند. این شامل نوشیدن جرعه های کوچک و مکرر مایعات شفاف ، مانند آب یا یک نوشیدنی حاوی الکترولیت است.
هنگامی که شروع به وارد کردن مجدد غذا می کنید، بهتر است رژیم غذایی BRAT (موز ، برنج ، سس سیب و نان تست) را حفظ کنید تا شکم شما بیشتر شود.

چگونه از حالت تهوع پیشگیری می شود؟

اجتناب از عوامل تهوع می تواند به جلوگیری از شروع حالت تهوع کمک کند. این شامل اجتناب از موارد زیر است:

چراغ های چشمک زن، که می توانند حملات میگرنی را تحریک کنند
گرما و رطوبت
سفرهای دریایی
بوهای شدید ، مانند بوی عطر و پخت و پز
مصرف داروی ضد تهوع (اسکوپولامین) قبل از سفر نیز می تواند از بیماری حرکت جلوگیری کند.

تغییر در عادات غذایی ، مانند خوردن وعده های غذایی کوچک و مکرر ، می تواند به کاهش علائم حالت تهوع کمک کند. پرهیز از فعالیت شدید بدنی بعد از غذا همچنین می تواند حالت تهوع را به حداقل برساند. پرهیز از غذاهای پرادویه ، پرچرب یا چرب نیز می تواند کمک کند.

نمونه هایی از غذاهایی که احتمال تهوع کمتری دارند شامل غلات، کراکر، نان تست، ژلاتین و آبگوشت است.

نتیجه گیری

حالت تهوع می تواند خفیف باشد، اما همچنین می تواند زندگی شما را مختل کند. حالت تهوع مداوم اغلب علامت یک بیماری زمینه ای مانند بارداری یا مشکل گوارشی است.

اگر بیش از یک ماه است که حالت تهوع مداوم دارید ، حتماً با پزشک خود پیگیری کنید. شما می توانید با همکاری یکدیگر بهترین برنامه درمانی برای حالت تهوع و علائم دیگری که دارید را تعیین کنید.

منبع

https://www.healthline.com/

آنچه خواهید خواند

0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x