تخفیفات محصولات بهداشتی با عضویت در ”سینامگ”

15% تا 70% تخفیف ویژه مشترکین از داروخانه آنلاین داروچی

سرفه خشک در مقابل سرفه مرطوب

سرفه مرطوب در مقابل سرفه خشک

در این مطلب قصد داریم با تفاوت های سرفه خشک و مرطوب آشنا شویم، پس با سینامگ همراه شوید:

سرفه مرطوب در مقابل سرفه خشک | سینا مگ

سرفه خشک و غیرمولد

ساده ترین (و مسلماً جدی ترین) نوع سرفه، سرفه های خشک هستند، به این معنی که خلط تولید نمی کنند، ممکن است که خواب شما را مختل کند، همچنین ممکن است در اثر این موضوع دچار گلودرد یا سردرد شوید.

دلایل سرفه خشک

سرفه خشک معمولاً به دلیل تحریک گیرنده های سرفه ایجاد می شود. گلو و مجاری تنفسی شما با بافت حساسی پوشانده شده است که حاوی هزاران انتهای عصبی و “گیرنده های سرفه” است. وقتی این گیرنده ها فعال می شوند، که در معرض مواد تحریک کننده مانند عوامل آلرژی زا، ذرات دود یا آلودگی، قرار بگیرند و می تواند گیرنده های آن را  فعال کرده و منجر به سرفه خشک شود. بیماری های عفونی، از جمله سرماخوردگی یا آنفولانزا، همچنین می توانند باعث تغییر در بافتهای ظریف پوشاننده مجاری تنفسی شما شوند و رفلکس سرفه را فعال کنند.

سرفه مرطوب در مقابل سرفه خشک | سینا مگ

درمان سرفه خشک

به احتمال زیاد می توانید سرفه خشک را با داروی بدون نسخه درمان کنید و داروهای آن حاوی دکسترومتورفان است. دانشگاه روچستر همچنین نوشیدن مایعات فراوان – به ویژه نوشیدنی های گرم، و استفاده از آبنبات های مخصوص گلو برای تسکین علائم شما پیشنهاد می دهد. همچنین می توانید جهت بهبود و رهایی از سرفه های خشک شربت ایوی را با مشورت پزشک مصرف نمایید.

توجه کنید، اگر سرفه خشک شما طی دو هفته برطرف نشده است، به پزشک مراجعه نمایید.

سرفه مرطوب، مولد

اگر سرفه همراه با خلط دارید؛ بسته به علت زمینه ای، ممکن است رنگ مخاط از نازک و شفاف یا بی رنگ تا ضخیم و زرد، سبز یا سفید جامد باشد. اگر سرفه مرطوب شما از طریق سرماخوردگی یا آنفولانزا شروع شده است، ممکن است علائم دیگری مانند گرفتگی یا آبریزش بینی، تب خفیف یا خستگی را مشاهده کنید.

دلایل سرفه مرطوب

سرفه های مولد اغلب توسط سه دلیل ایجاد می شود: عفونت، تحریک و التهاب. راه های هوایی شما به طور طبیعی مقداری مخاط به عنوان یک مکانیسم محافظتی تولید می کند، اما این سه مورد می توانند تولید مخاط شما را افزایش دهند. این مخاط اضافی می تواند “گیرنده های سرفه” را در مجاری تنفسی شما فعال کرده و  باعث سرفه شود.

در حالی که مخاط به طور معمول شفاف و بی رنگ است، در صورت ابتلا به عفونت زمینه ای، ممکن است شروع به سرفه کردن مخاط سفید، زرد یا سبز کنید. این به این دلیل است که پاسخ ایمنی شما شامل آزادسازی عوامل بیولوژیکی است که به آنها رنگ مایل به سبز می افزایند و هرچه مخاط شما ضخیم تر می شود شدت آن بیشتر می شود. سرفه مخاط سبز لزوماً به معنای ابتلا به عفونت باکتریایی نیست، اما ممکن است مخاط سفید ضخیم مورد توجه پزشک قرار گیرد.

درمان های سرفه مرطوب

برای درمان سرفه مرطوب بدون نسخه پزشک راه های مختلفی وجود دارد. از جمله:

– استفاده از شربت گیاهی آی کاف که حاوی عصاره پیچک است. این شربت علاوه بر بهبود سرفه ها به کاهش تورم گلو نیز کمک می کند.

– استفاده از آبنبات های مخصوص که امروزه در همه داروخانه ها یافت می شود.

– نوشیدن آب. بهتر است از آب ولرم استفاده کنید و هر چند ساعت آب بنوشید تا علاوه بر بهبود سرفه ها، مایعات از دست رفته بدنتان در هنگام بیماری را جایگزین کرده و از کمبود آب بدن جلوگیری کنید.

چه موقع کمک بگیرید؟

اگر سرفه شما همراه با ترشح سفید بسیار ضخیم است، تب دارید یا علائم شما به داروهای بدون نسخه جواب نمی دهند، با پزشک خود قرار بگذارید. همچنین اگر سرفه شما بیش از هفت روز تا دو هفته طول کشیده یا علائم شما در حال بدتر شدن است باید به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

نیازی نیست که به شما بگوییم سرفه خشک و مرطوب هر دو مزاحم و آزار دهنده هستند. اما ما می توانیم به شما  کمک کنیم تا بتوانید نوع سرفه های خود را شناسایی و با آن مقابله کنید.

شما چه راهکارهایی برای مقابله با سرفه خشک و مرطوب  پیشنهاد می کنید؟

منبع:

https://www.delsym.com/

آنچه خواهید خواند