تخفیفات محصولات بهداشتی با عضویت در ”سینامگ”

15% تا 70% تخفیف ویژه مشترکین از داروخانه آنلاین داروچی

نمک های آب رسانی خوراکی (ORS) چیست؟

کم آبی در بدن چیست و راه های جبران کم آن چیست؟

در این مطلب می خواهیم شما را با کم آبی در بدن و راه های جبران آن آشنا کنیم، پس با سینا مگ همراه باشید:

کمبود آب در بدن | سینا مگ

بررسی اجمالی

کمبود آب بدن هنگامی اتفاق می افتد که مایعات بیشتری نسبت به میزان مصرف خود استفاده یا از دست دهید و بدن شما آب و مایعات دیگری برای انجام عملکردهای طبیعی خود ندارد. اگر مایعات از دست رفته را جایگزین نکنید، دچار کمبود آب بدن می شوید.

هرکسی ممکن است دچار این مشکل شود، اما این وضعیت به خصوص برای کودکان خردسال و بزرگسالان خطرناک است.

شایعترین علت این مسئله در کودکان خردسال، اسهال و استفراغ شدید است.

بزرگسالان مسن به طور طبیعی حجم کمتری از آب در بدن خود دارند و ممکن است دچار بیماری شده یا از داروهایی استفاده کنند که خطر کم آبی را افزایش می دهد.

این به این معنی است که حتی بیماری های جزئی مانند عفونت های ریه یا مثانه نیز می تواند منجر به کم این موضوع در بزرگسالان مسن شود.

اگر در آب و هوای گرم به اندازه کافی آب ننوشید، کمبود آب بدن نیز ممکن است رخ دهد.

با نوشیدن مایعات بیشتر معمولاً می توانید کم آبی بدن را خفیف تا متوسط معکوس کنید، اما کم آبی شدید به درمان فوری پزشکی نیاز دارد.

علائم کم آبی

تشنگی همیشه یک شاخص اولیه قابل اعتماد برای نیاز بدن به آب نیست. بسیاری از افراد ، به ویژه افراد مسن ، تا زمانی که بدنشان کم نشده باشد ، احساس تشنگی نمی کنند. به همین دلیل افزایش مصرف آب در هوای گرم یا بیماری بسیار مهم است.

علائم و نشانه های کم آبی نیز ممکن است در سنین مختلف (نوزاد یا کودک خردسال) متفاوت باشد:

-خشکی دهان و زبان
-بدون گریه اشک
-به مدت سه ساعت پوشک مرطوب نیست
-چشمان فرو رفته ، گونه ها
-نقطه نرم فرو رفته در بالای جمجمه
-بی حالی یا تحریک پذیری

بزرگسال

-تشنگی شدید
-دفع ادرار کمتر
-ادرار تیره رنگ
-خستگی
-سرگیجه
-گیجی

کم آبی در بدن | سینا مگ

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر شما یا یکی از عزیزانتان  با کم آبی مواجه شد، با پزشک خانواده خود تماس بگیرید:

-۲۴ ساعت یا بیشتر اسهال داشته است

-نمی توان مایعات در بدن را پایین نگه داشت
-مدفوع خونی یا سیاه دارد.

علل کم آبی در بدن

بعضی اوقات کمبود آب بدن به دلایل ساده رخ می دهد: شما به دلیل بیماری یا مشغله کافی بنوشید، یا هنگام مسافرت، پیاده روی یا اردو زدن به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارید.

سایر دلایل کم آبی بدن عبارتند از:

اسهال و استفراغ: اسهال شدید و حاد، یعنی اسهالی که به طور ناگهانی و شدید بروز می کند، می تواند در مدت زمان کوتاهی باعث از دست رفتن فوق العاده آب و الکترولیت شود. اگر همراه با اسهال استفراغ کنید ، مایعات و مواد معدنی بیشتری از دست می دهید.

تب: به طور کلی، هرچه تب شما بیشتر شود، ممکن است دچار کمبود آب بدن شوید. اگر علاوه بر اسهال و استفراغ تب هم داشته باشید، این مشکل بدتر می شود.

تعرق مفرط: هنگام تعریق آب از دست می دهید. اگر فعالیت شدیدی انجام دهید و مایعات را جایگزین مایعات نکنید ، می توانید کم آب شوید. هوای گرم و مرطوب میزان تعریق و مایعات از دست رفته شما را افزایش می دهد.

افزایش ادرار این ممکن است به دلیل دیابت تشخیص داده نشده یا کنترل نشده باشد. برخی از داروها مانند داروهای ادرار آور و برخی از داروهای فشار خون نیز می توانند منجر به کم آبی بدن شوند ، به طور کلی زیرا باعث ادرار بیشتر شما می شوند.

هنوز دلایل زیادی وجود دارد که نوزاد شما ممکن است دچار این عارضه شود حتی اگر به او شیر می دهید. این شامل:

عوامل خطر

هرکسی ممکن است دچار کم آبی شود ، اما افراد خاصی بیشتر در معرض خطر هستند:

نوزادان و کودکان به احتمال زیاد گروهی که اسهال و استفراغ شدیدی را تجربه می کنند، نوزادان و کودکان به ویژه در معرض کم آبی قرار دارند. آنها با داشتن یک سطح بالاتر از سطح حجم ، میزان بیشتری از مایعات خود را نیز از تب شدید یا سوختگی از دست می دهند. کودکان خردسال اغلب نمی توانند به شما بگویند که تشنه اند و همچنین نمی توانند نوشیدنی برای خود تهیه کنند.

بزرگترها با افزایش سن، میزان ذخیره مایعات بدن کم می شود ، توانایی شما در صرفه جویی در مصرف آب کاهش می یابد و حس تشنگی کمتر حاد می شود. این مشکلات با بیماری های مزمن مانند دیابت و زوال عقل و با استفاده از داروهای خاص افزایش می یابد. افراد مسن نیز ممکن است دارای مشکلات حرکتی باشند که توانایی آنها در تهیه آب برای خود را محدود می کند.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن. داشتن دیابت کنترل نشده یا درمان نشده شما را در معرض خطر کم آبی قرار می دهد. بیماری کلیه نیز مانند داروهای افزایش ادرار ، خطر شما را افزایش می دهد. حتی سرماخوردگی یا گلو درد شما را در معرض کمبود آب بدن قرار می دهد زیرا هنگام بیماری کمتر احساس غذا خوردن و آشامیدن می کنید.

افرادی که بیرون کار یا ورزش می کنند. وقتی هوا گرم و مرطوب است ، خطر کمبود آب بدن و بیماری گرما افزایش می یابد. دلیل آن این است که وقتی هوا مرطوب است ، عرق نمی تواند به سرعت شما را تبخیر و خنک کند و این می تواند منجر به افزایش دمای بدن و نیاز به مایعات بیشتر شود.

عوارض کم آبی در بدن

کمبود آب بدن می تواند منجر به عوارض جدی شود ، از جمله:

آسیب گرما اگر هنگام ورزش شدید و زیاد عرق نمی کنید مایعات کافی بنوشید، ممکن است در نهایت با صدمه حرارتی روبرو شوید، شدت آن از گرفتگی گرما خفیف تا خستگی گرما یا گرمازدگی بالقوه تهدید کننده زندگی باشد.

مشکلات ادراری و کلیوی. حملات طولانی مدت یا مکرر کم آبی می تواند باعث عفونت ادراری، سنگ کلیه و حتی نارسایی کلیه شود.

تشنج الکترولیت ها – مانند پتاسیم و سدیم – به انتقال سیگنال های الکتریکی از سلول به سلول دیگر کمک می کنند. در صورت عدم تعادل الکترولیت ها، پیام های الکتریکی طبیعی ممکن است با هم مخلوط شوند که منجر به انقباضات غیرارادی عضلات و گاهی اوقات به از دست دادن هوشیاری می شود.

شوک حجم خون کم (شوک هیپوولمیک): این یکی از جدی ترین  و گاه تهدید کننده زندگی است و از عوارض کم آبی می باشد. زمانی اتفاق می افتد که حجم خون کم باعث افت فشار خون و کاهش میزان اکسیژن در بدن شما می شود.

راه های جلوگیری از کم آبی

برای جلوگیری از کمبود آب بدن ، مایعات زیادی بنوشید و از غذاهای پر آب مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنید و شما می توانید قرص های او.آر.اس های جوشان نیز جهت سهولت در مصرف، استفاده نمایید.

اگر افراد دچار شرایطی استفراغ یا اسهال شد، اگر کودک شما استفراغ می کند یا اسهال دارد، در اولین علائم بیماری شروع به دادن آب اضافی یا محلول آب رسانی دهان کنید. منتظر کمبود آب بدن نباشید.

تمرین های ورزشی دشوار

به طور کلی، بهتر است یک روز قبل از ورزش شدید بدن را هیدراته کنید. تولید مقدار زیادی ادرار شفاف و رقیق به خوبی نشان می دهد که بدن شما به خوبی آبرسانی شده است. در طول فعالیت ، مایعات را در فواصل منظم پر کنید و پس از اتمام کار به نوشیدن آب یا مایعات دیگر ادامه دهید.

هوای گرم یا سرد

برای کمک به کاهش دمای بدن و جایگزینی آنچه که از طریق تعریق آب زیادی از دست می دهید ، باید آب اضافی بنوشید. همچنین برای مقابله با از دست دادن رطوبت از هوای خشک ، به ویژه در ارتفاعات، و مقابله با کم آبی ممکن است به آب اضافی نیاز داشته باشید

بیماری: بزرگسالان مسن معمولاً در طی بیماری های جزئی – مانند آنفلوانزا ، برونشیت یا عفونت های مثانه ، دچار کم آبی می شوند. درصورتی که احساس خوبی ندارید حتما مایعات اضافی بنوشید.

 

نتیجه گیری

کم آبی یک بیماری شایع در هست که در فصل های گرم سال، هنگام ورزش برای افراد اتفاق می افتد.

یکی از راه های آن مصرف زیاد آب ، مصرف او آر اس چه به صورت ساشه یا جوشان است.

در صورت حاد بودن این موضوع، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/

آنچه خواهید خواند