تخفیفات محصولات بهداشتی با عضویت در ”سینامگ”

15% تا 70% تخفیف ویژه مشترکین از داروخانه آنلاین داروچی

کدام دارو ها می توانند اثر بخشی واکسن کرونا را کاهش دهند؟

کدام دارو ها می توانند اثر بخشی واکسن کرونا را کاهش دهند؟

محققان در میشیگان دریافته اند که تقریباً ۳ درصد از بزرگسالانی که زیر ۶۵ سال هستند، از داروهایی استفاده می کنند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

این مهم است زیرا مصرف این داروها در صورت ابتلا به ویروس ممکن است خطر ابتلا به علائم کرونا و بستری شدن در بیمارستان را افزایش دهد.

همچنین شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد این داروها می توانند اثر واکسیناسیون کرونا را کاهش دهند.

چه داروهایی می توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند؟

دکتر بت والاس، متخصص روماتولوژی در میشیگان، گفت که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی معمولاً برای درمان بیماری هایی استفاده می شود که پاسخ ایمنی نامناسبی داشته باشد و احتمال آسیب دیدن قسمتهای خاصی از بدن خود بیمار را داشته باشد.

وی گفت ، نمونه هایی از این نوع بیماری ها شامل بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس است ، جایی که سیستم ایمنی بدن برخی از قسمت های بدن خود بیمار را مانند مفاصل به عنوان یک تهدید می بیند.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن بیمار شروع به حمله به این قسمت های بدن می کند ، می تواند باعث آسیب شود.

برای محدود کردن این حمله به بافتهای خود بیمار می توان از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کرد.

والاس گفت که مورد دیگری که ممکن است افراد از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند ، هنگام پیوند عضو است. در این حالت ، از داروها برای جلوگیری از مشاهده سیستم ایمنی بدن ، عضو پیوند یافته به عنوان مهاجم و حمله به آن استفاده می شود.

علاوه بر این ، انواع خاصی از شیمی درمانی که برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود ، می تواند یک اثر جانبی در سرکوب سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

والاس گفت که بیشتر این داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در خارج از افراد با این شرایط مزمن استفاده نمی شود. با این حال ، یک نوع داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد ، استروئیدها هستند.

استروئیدها شامل داروهایی مانند پردنیزون و دگزامتازون هستند.

این داروها ممکن است در کوتاه مدت برای بیماری هایی مانند بثورات آلرژیک ، برونشیت و عفونت های سینوسی تجویز شوند.

والاس توضیح داد: “این یک مشکل است ، زیرا استروئیدها بسیار سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند. ما بیشتر و بیشتر می آموزیم که حتی دوره های کوتاه مدت و دوزهای پایین استروئیدها می تواند خطر ابتلا به عفونت در افراد را افزایش دهد و می تواند پاسخ آنها را به واکسن ها مانند واکسن کووید کاهش دهد.

چگونه این داروها می توانند اثر واکسن را کاهش دهند؟

والاس گفت: “واکسن ها با آموزش سیستم ایمنی بدن شما برای شناسایی یک تهدید خاص عمل می کنند تا در صورت مشاهده مجدد این تهدید بتواند به طور مناسب پاسخ دهد.”

با این حال ، طبق گفته والاس ، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی با کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن شما در شناسایی و مقابله با تهدیدها کار می کنند.

این سرکوب در درمان بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید ، جایی که یک واکنش ایمنی نامطلوب رخ می دهد ، مفید است.

وی گفت: “اما سرکوب سیستم ایمنی همچنین توانایی سیستم ایمنی بدن را برای پاسخ دادن به مواردی که می خواهید به آنها پاسخ دهد ، مانند عفونت ها و واکسن ها کاهش می دهد.”

“ما در حال درک این مسئله هستیم که افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند ممکن است واکنش واضح تر و ضعیف تری نسبت به واکسیناسیون کووید داشته باشند.”

چه کاری می توانیم این مشکل را کاهش دهیم؟

کارشناسان می گویند ممکن است استراتژی هایی وجود داشته باشد که بتوانیم برای رفع مشکل ارائه شده توسط سرکوب سیستم ایمنی از آنها استفاده کنیم.

والاس پیشنهاد داد که برخی ممکن است بتوانند داروی خود را در زمان واکسیناسیون مکث کنند یا تزریق IV را به تأخیر بیندازند تا زمانی که وقت لازم برای پاسخ ایمنی به تزریق را داشته باشند.

دکتر مگان بیکر ، اپیدمیولوژیست بیمارستان که با بیماران مبتلا به نقص ایمنی در انستیتوی سرطان دانا-فاربر و بیمارستان بریگام و زنان کار می کند ، افزود که اگر در زمان درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی انعطاف پذیری وجود داشته باشد ، متخصصان اغلب توصیه می کنند سری واکسن های COVID-19 را در حداقل ۲ هفته قبل از شروع داروها.

اگرچه این امکان وجود ندارد ، آنها به بیماران توصیه می کنند که با پزشک شخصی خود در مورد خطرات و مزایای تأخیر درمانی صحبت کنند.

والاس بیشتر توضیح داد که توصیه های خاص در مورد زمان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی باید متناسب با نیازهای فرد باشد.

والاس گفت: “به عنوان مثال ، اگر کسی برای درمان سرطان فعال تحت شیمی درمانی است ، خطر قطع موقتی این درمان بسیار متفاوت از خطر قطع دارویی است که کسی ۱۰ سال برای درمان آرتریت روماتوئید پایدار خود استفاده کرده است.”

وی همچنین اشاره کرد که داروهای مختلف سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است به طور متفاوتی بر پاسخ واکسن تأثیر بگذارند.

وی توضیح داد: “بنابراین ، دستورالعمل هایی که برای برخی شرایط خاص یا دارویی منطقی است ، ممکن است برای دیگران مناسب نباشد.”

والاس علاوه بر ایجاد تغییر در زمان مصرف دارو ، “همچنین برخی مطالعات در مورد تأثیر” تقویت کننده “در این جمعیت انجام شده است ، دوز اضافی چند ماه پس از اولین واکسیناسیون فرد داده می شود

 

آیا افرادی که از این داروها استفاده می کنند باید واکسینه شوند؟

بیکر گفت که به طور کلی ، افرادی که تحت درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند ، می توانند واکسینه شوند.

بیکر گفت: “اگرچه اثر محافظتی ممکن است بسته به شرایط زمینه ای یا درمان سرکوب سیستم ایمنی متفاوت باشد ، اما بیشتر افراد از واکسن محافظت می کنند.” “این ممکن است احتمال آلوده شدن یا بیماری شدید را در صورت آلودگی کاهش دهد.”

وی افزود: “از آنجا که ممکن است اثر واکسن کاهش یابد ،” توصیه می شود افرادی که دارای نقص ایمنی هستند ، همچنان اقدامات احتیاطی را انجام دهند تا حداقل در معرض SARS-CoV-2 قرار گیرند.

اقدامات احتیاطی که توسط مرکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می شود شامل مواردی مانند استفاده از ماسک ، شستن دست ، فاصله فیزیکی و محدود کردن تماس با افراد تا آنجا که ممکن است.

منبع

https://www.healthline.com/

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x