تخفیفات محصولات بهداشتی با عضویت در ”سینامگ”

15% تا 70% تخفیف ویژه مشترکین از داروخانه آنلاین داروچی

همه چیز واکسن روسی اسپوتنیک وی (Sputnik V)

همه چیز واکسن روسی اسپوتنیک وی (Sputnik V)

در این مقاله قصد داریم اطلاعات کلی را درباره ی واکسن اسپوتنیک وی توضیح دهیم، پس با سینامگ همراه شوید:

در آگوست سال ۲۰۲۰، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با تأیید اولین واکسن کووید ۱۰ تولید داخل کشورش، قبل از شروع آزمایشات بالینی، جهان را متعجب کرد.

واکسن روسی کرونا | سینامگ

اسپوتنیک وی (Sputnik V) چیست؟

اولین واکسن تأیید شده روسیه کاملاً در داخل کشور تولید شد و نام آن عمداً به مسابقه فضایی دهه ۱۹۵۰ میلادی برگرفته شده است.
زمانی که سازمان بهداشت جهانی کووید ۱۹ را به عنوان یک بیماری همه گیر اعلام کرد، در اوایل مارس ۲۰۲۰، مرکز ملی اپیدمیولوژی و میکروب شناسی گامالیا ( Gamaleya) در مسکو، قبلاً در حال کار بر روی نمونه اولیه اسپونیک بوده و بودجه آن از صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) دریافت گردیده بود.

محققان گامالیا از ویروس های سرماخوردگی در نمونه اولیه واکسن خود استفاده کردند.
به طور قابل توجهی، آنها دو وکتور مختلف آدنوویروس rA26 و rA5 را که به طور جداگانه در دوز اول و دوم با فاصله ۲۱ روز انتخاب کردند.
استفاده از همان آدنو ویروس برای دو دوز می تواند منجر به ایجاد پاسخ ایمنی بدن در برابر ناقل و تخریب، شود.
وقتی دوز دوم تجویز می شود، دو بردار مختلف احتمال این امر را کاهش می دهد.

برای ساخت واکسن، آدنو ویروس ها با پروتئین مثل SARS-CoV-2 ترکیب می شوند، که بدن را وادار به پاسخ ایمنی به آن می کند.

آیا واکسن اسپوتنیک بی خطر و موثر است ؟

نتایج فاز اول و دوم، در بین ۷۶ داوطلب در یک آزمایش غیر تصادفی، در ماه سپتامبر در مجله لنست (Lancet) منتشر شد. طبق این مقاله، همه شرکت کنندگان آنتی بادی های SARS-CoV-2 تولید کردند. هیچ عارضه جدی مشاهده نشده است. بیشترین عوارض جانبی، عوارض خفیف بوده است، به عنوان مثال کمی بیشتر از نیمی از آنها در محل تزریق درد داشتند.

نتایج موقت (براساس داده های تاکنون از ۹۶۴۱۴ داوطلب در گروه واکسن و ۴۹۰۲ در گروه شبه دارویی) نشان می دهد که واکسن ۶/۹۱ درصد موثر بوده.
حداقل ۲۱ روز پس از اولین دوز، هیچ موردی از کووید ۱۹ متوسط یا شدید در گروه واکسینه شده مشاهده نشد. حدود ۹۴ درصد از عوارض جانبی گزارش شده بسیار خفیف بود (درجه ۱).
۴ نفر در طور آزمایش زندگی خود را از دست داده بودند و مشخص شد که چهار مرگ ثبت شده در طول مطالعه مربوط به واکسن نبوده است.

روسیه چگونه از این واکسن استفاده می کند؟

در ۲ دسامبر، همان روزی که انگلستان واکسن فایزر را برای استفاده تصویب کرد، پوتین اعلام کرد که واکسیناسیون گسترده با استفاده از اسپوتنیک، که به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می گیرد، طی چند روز آغاز می شود.

در واقع ، مدیریت اسپوتنیک حتی زودتر آغاز شد – کارمندان گامالیا از اولین افرادی بودند که دوزهای نمونه اولیه را در بهار سال ۲۰۲۰ دریافت کردند قبل از اینکه آزمایشات فاز اول و دوم در تابستان انجام شود. پوتین فاش کرد که یکی از دخترانش قبلاً دو دوز واکسن داشته است. بیش از ۲۵۰۰ سرباز روسی نیز واکسن را دریافت کرده اند.

اولین افرادی که دوز اسپوتنیک را دریافت کردند، کارمندان مدارس و بهداشت بودند که از طریق سیستم رزرو آنلاین به آنها ملاقات داده می شد. با این حال، مراکز افتتاحیه بدون نیاز به قرار ملاقات برای هر کسی نیز افتتاح شده است.
یک مرکز خرید به نام گام در میدان سرخ مسکو قرار دارد که افراد می توانند برای دوز واکسن در صف قرار بگیرند و کسانی که یکی از آنها را دریافت می کنند یک یخچال یخی رایگان نیز دریافت می کند.

به گفته میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت ، از ۱۰ فوریه، روسیه بیش از دو میلیون نفر را حداقل با یک دوز اسپوتنیک تلقیح کرده بود. طبق آخرین داده های موجود، این تقریباً سه دوز واکسن در هر ۱۰۰ نفر است (به عنوان مقایسه، انگلیس تقریباً ۱۰ برابر آن را تجویز کرده است). تردید در مورد اسپوتنیک در میان مردم روسیه ممکن است مانع گسترش این روند شود – یک نظرسنجی آنلاین از ۱۶۰۰ نفر روس که توسط مسکو تایمز انجام شد نشان داد که ۶۰ درصد با دریافت آن مخالف هستند.

چه کشورهایی دیگر از اسپوتنیک استفاده می کنند؟

روسیه تمام تلاش خود را کرده است تا اسپوتنیک را در خارج از مرزهای خود در یک دیپلماسی واکسن تبلیغ کند، وعده داده است که هزینه خرید هر دوز برای خریداران بین المللی کمتر از ۱۰ دلار است.

RDIF می گوید با بیش از ده تولید کننده در ۱۰ کشور جهان قرارداد منعقد کرده است تا در مجموع ۴/۱ میلیارد دوز تولید کند. هنگام نوشتن این مقاله ، ۲۹ کشور به غیر از روسیه ، اسپوتنیک را برای استفاده اضطراری تأیید کرده اند. این شامل مجارستان، تنها کشور اتحادیه اروپا است که تاکنون چنین کاری انجام داده است، اگرچه آژانس داروهای اروپایی (EMA) گزارش های مربوط به زمان بررسی را تکذیب کرد. واکسن (کشورهای اتحادیه اروپا قادر به تأیید واکسن ها برای استفاده دو طرفه هستند) .
بعداً EMA اعلام کرد که بررسی اسپوتنیک آغاز شده است.

اورسولا فون در لاین ، رئیس کمیسیون اروپا ، علنی سوال کرده است که چرا روسیه “از نظر تئوریک میلیون ها و میلیون ها دوز ارائه می دهد در حالی که در واکسیناسیون مردم خود پیشرفت کافی ندارد.” در حقیقت، صدها هزار دوز به چندین کشور ارسال شده است.
بر اساس گزارش ها ، اسپوتنیک قبلاً در آرژانتین و مونته نگرو پخش شده است

علاوه بر این، دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا آزمایشی را برای ارزیابی اینکه آیا مخلوط کردن دوز واکسن و اسپوتنیک ممکن است سود بیشتری داشته باشد، در روسیه برگزار کردند.

نتیجه گیری

هر واکسنی که شخص برای جلوگیری از بیمار شدن تزریق می کند همانند تمام داروها دارای عوارض جانبی است.

درنتیجه این امکان وجود دارد که واکسن اسپوتنیک وی همانند سایر دارو ها روی بعضی از افراد عوارض جانبی دارد.

با توجه به همه گیری شدید کرونا و روند کند واکسیناسیون در اکثر کشور ها، پیشنهاد می شود در صورت عدم امکان انتخاب واکسن موجود را تزریق نمایید.

منبع

bmj.com

آنچه خواهید خواند

0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x