تخفیفات محصولات بهداشتی با عضویت در ”سینامگ”

15% تا 70% تخفیف ویژه مشترکین از داروخانه آنلاین داروچی

عفونت هلیکوباکترپیلوری و راه های درمان آن

رابطه عفونت هلیکوباکترپیلوری و زخم معده چیست ؟ راه های درمان آن چگونه است ؟

در این مقاله می خواهیم با عفونت هلیکوباکترپیلوری آشنا شویم، پس با سینامگ همراه شوید:

عفونت هلیکوباکترپیلوری (H.pylori) زمانی اتفاق می افتد که باکتری های اچ پیلوری معده شما را آلوده کنند. این عفونت معمولاً در دوران کودکی اتفاق می افتد. عفونت هلیکوباکترپیلوری یکی از علل شایع زخم های معده است که احتمال دارد در بدن بیش از نیمی از مردم جهان وجود داشته باشد.

بیشتر افراد نمی دانند که به عفونت اچ پیلوری مبتلا هستند، زیرا هیچوقت به خاطر آن بیمار نمی شوند.
در صورت بروز علائم و نشانه های زخم معده، پزشک احتمالاً شما را از نظر عفونت اچ پیلوری آزمایش می کند. اگر به این عفونت مبتلا هستید، با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

اچ پیلوری و راه های درمان آن | سینامگ

علائم عفونت اچ پیلوری چیست؟

اکثر افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری هرگز هیچگونه علائم و نشانه ای نخواهند داشت. دلیل این امر مشخص نیست، اما برخی از افراد ممکن است با مقاومت بیشتری در برابر اثرات مضر اچ پیلوری متولد شده باشند.

هنگامی که علائم یا نشانه هایی با عفونت اچ پیلوری اتفاق می افتد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-درد یا سوزش در شکم شما
-درد شکمی که در صورت خالی بودن معده شما بدتر می شود
-حالت تهوع
-از دست دادن اشتها
-آروغ زدن مکرر
-نفخ شکم
-لاغری ناخواسته

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم و نشانه های مداوم و نگران کننده عفونت اچ پیلوری، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. در صورت تجربه موارد زیر فوری به دنبال کمک پزشکی باشید:

-درد شدید یا مداوم شکم
-مشکل در بلعیدن
-مدفوع قیرمانند به رنگ خون یا سیاه
-استفراغ یا استفراغ خونی یا سیاه که شبیه به رنگ قهوه است.

-زخم معده داشتن

علل آلودگی عفونت اچ پیلوری چیست ؟

نحوه دقیق آلودگی شخص به اچ پیلوری هنوز ناشناخته است. باکتری اچ پیلوری ممکن است از طریق تماس مستقیم با بزاق، استفراغ یا مواد مدفوع از فردی به فرد دیگر منتقل شود. هلیکوباکترپیلوری همچنین ممکن است از طریق آب یا غذای آلوده پخش شود.

عوامل خطرناک عفونت اچ پیلوری چیست؟

عفونت اچ پیلوری اغلب در کودکی به دست می آید. عوامل خطر برای عفونت اچ پیلوری به شرایط زندگی در دوران کودکی شما مربوط می شود، از جمله:

زندگی در شرایط شلوغ: اگر در خانه ای با افراد زیادی زندگی کنید، خطر ابتلا به عفونت اچ پیلوری بیشتر است.
زندگی بدون منبع قابل اطمینان آب تمیز: داشتن منبع قابل اطمینان آب تمیز و روان به کاهش خطر ابتلا به هلیکوباکتر پیلوری کمک می کند.
زندگی در یک کشور در حال توسعه: افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند، جایی که ممکن است شرایط زندگی شلوغ و غیر بهداشتی باشد، بیشتر در معرض خطر عفونت اچ پیلوری هستند.
زندگی با کسی که به عفونت اچ پیلوری مبتلا است. اگر فردی که با او زندگی می کنید به عفونت اچ پیلوری مبتلا باشد، به احتمال زیاد شما نیز به عفونت اچ پیلوری مبتلا خواهید شد.

عوارض عفونت اچ پیلوری در بدن چیست ؟

زخم اچ پیلوری توانایی آسیب رساندن به پوشش محافظ معده و روده کوچک را دارد. این می تواند به اسید معده اجازه ایجاد زخم باز دهد. حدود ۱ درصد از افراد مبتلا به اچ پیلوری به زخم معده مبتلا می شوند.

التهاب پوشش معده: عفونت اچ پیلوری می تواند معده شما را تحریک کرده و باعث التهاب آن (ورم معده) شود.

سرطان معده: عفونت هلیکوباکترپیلوری یک عامل خطرناک برای انواع خاصی از سرطان معده است.

جلوگیری از عفونت اچ پیلوری چگونه است ؟

در مناطقی از جهان که عفونت اچ پیلوری و عوارض آن شایع است، پزشکان گاهی افراد سالم را از نظر اچ پیلوری آزمایش می کنند. اینکه آیا این آزمایش فایده ای دارد، با وجود اینکه هیچ نشانه و یا علائمی از عفونت ندارید در میان پزشکان بحث برانگیز است.

اگر نگران عفونت هلیکوباکترپیلوری هستید یا فکر می کنید خطر بالای سرطان معده دارید، با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که آیا از غربالگری اچ پیلوری بهره مند می شوید یا خیر.

درمان اچ پیلوری چگونه می باشد؟

عفونت های هلیکوباکترپیلوری معمولاً حداقل با دو آنتی بیوتیک مختلف همزمان درمان می شوند تا از مقاومت باکتری در برابر یک آنتی بیوتیک خاص جلوگیری کنند. همچنین پزشک برای کمک به بهبود غشای معده شما داروی مهار کننده اسید را تجویز یا توصیه می کند.

داروهایی که می توانند اسید را سرکوب کنند عبارتند از:

بازدارنده های پمپ پروتون (PPI):

این داروها تولید اسید را در معده متوقف می کنند. برخی از نمونه های PPI عبارتند از: امپرازول، اس-امپرازول، لانزوپرازول و پنتوپرازول.

مسدود کننده های هیستامین (H-2):

این داروها ماده ای به نام هیستامین را که باعث تولید اسید معده می شود را، مسدود می کنند. یک مثال سایمتیدین است.

پزشک شما ممکن است توصیه کند که حداقل چهار هفته پس از درمان، آزمایش اچ پیلوری را دوباره انجام دهید. اگر آزمایشات نشان دهد که درمان ناموفق بوده، شما می توانید با ترکیبی متفاوت از داروهای آنتی بیوتیک دوره دیگری از درمان را انجام دهید.

نتیجه گیری

عفونت اچ پیلوری به گونه ای است که نیمی از مردم جهان با آن درگیر هستند، بیستر این عفونت در کشور های درحال توسعه دیده می شود.

در صورت داشتن این عفونت امکان بروز مشکلاتی مثل زخم معده، التهاب پوشش معده و حتی سرطان معده وجود دارد و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع

www.mayoclinic.org

آنچه که خواهید خواند

0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x